بذار با یک سوال شروع کنم.

تا حالا شده که مطابق مد پیش بری و وقتی که می بینی چیزی که شما به عنوان اولین نفر استفاده میکردی، دیگه جواد شده و همه از این وسیله استفاده میکنن؟
یا مثلا افرادی رو دیدی که، مدام دنبال مد روز میگردن و در طول ماه و هفته، لباس های مختلف میپوشن؟
 

شاید باورت نشه اما این دقیقا همون کاری که باید برای استارت آپ خودت هم انجام بدی. منظورم این نیست که هر روز یک استارت آپ داشته باشی. منظورم اینه که، برای معرفی محصول یا خدمت استارت آپت بهتره که با مد شروع کنی و بعد، سوار موج ترند بشی و حالشو ببری. اما چطوری؟

 

یک مشکل اساسی رو پیدا کن

که انصافا پیدا کردن این مشکل کار راحتی نیست و قبول دارم سخته، بعد با استفاده از یک راه حل جذاب این مشکل رو حل کن اما نه به صورت کامل! و این راه حل رو در قالب یک محصول یا خدمت به یک سری افراد که شیفته امتحان کردن کار های جدید هستن نشون بده و به کمک همین افراد نقص های محصولت رو برطرف کن.

 

همینجا وایسا! اینکه محصولت تا چه اندازه کامل باشه به صورتی که 1- ارزش خودش را حفظ کنه و 2- دچار کمال گرایی نشی، و این افراد علاقه مند انگشت شمار رو پیدا کنی، یکی از آزمون های الهی در راه اندازی استارت آپه!

خیلی ها همینجا انقدر وقت تلف میکنن که یا سر و کله رقیب پیدا میشه یا خودشون خسته میشن و استارت آپ سکته میکنه که این موضوع خیلی رایج تره. پس فکر نکن راحته… جالب اینکه، برای هر ایده و استارت آپی هم کاملا اجرای این تکنیک متفاوته و فقط به خودت، تیمت، منابعت، محیط، مهارت ها و در کل تاب آوری شما بستگی داره که چقدر سریع با این افراد علاقه مند و انگشت شمار، یک مُد درست کنی.
 

چرا حالا مُد؟

به 2 دلیل. ا) هر بازار جدید اول با یک مْد شروع میشه 2) این بازار شامل افرادی هست که از یک راه حل جذاب استفاده میکنن چون میخوان جز اولین ها باشن یا کلا تجربه های جدید رو دوست دارن. مثل زمان لباس خریدن، که به دنبال لباسی هستن که تا حالا کم تر کسی پوشیده و مْد روزه. وقتی که بتونی با این افراد مشکلات محصول یا خدمتت رو برطرف کنی و از کسب و کارت پول دربیاری و همین افراد دوباره از تو خرید کنن، حالا وقت شلیک موشکه!

این یعنی استارت آپت آماده مقیاس افزایی یا همون اسکیل شدنه.

در این فاز، اتفاقی که میافته این هست که، این بازار جدید یا همون مْد؛ به ترند تبدیل میشه. شرایط ترند شدن یک موضوع رو در جامعه بارها تجربه کردیم مثل وقتی که همه دوست دارن یک کالای خاص رو داشته. اما شما گول نخور! چون اصلا به این راحتی ها نیست. ایجاد شرایط مقایس افزایی اصلا راحت نیست و باز هم حیف که خیلی از استارت آپ ها در این زمان طلایی، متلاشی میشن.

اگر دوست داشتی میتونی کتاب عبور از شکاف و مقیاس افزایی برق آسا رو مطالعه کنی که بیشتر با فراهم کردن شرایط مقیاس افزایی آشنا بشی. یا اگر این مطلب برات جذاب بود میتونی به من بگی که ادامه موضوع رو بهت بگم.