چطوری یک بازار خوب انتخاب کنیم؟عجب سوال چالش برانگیزی.

(توصیه شخصی من با توجه به تجربه و مهارت شخصی در مسیر خلق استارت آپ مبتنی بر تکنولوژی و نکات استخراج شده از کتاب عبور از شکاف نوشته جف موری)

 

قاعدتا نکات، توصیه ها و ابزار های زیادی وجود دارد که هر کدام در فضا و شرایط متفاوت کاربردی هستند. بنابراین طبق عادت همیشگی ابتدا به وضوح بیشتر فضایی که کاربرد استفاده از توصیه من را بالا میبرد می پردازم که در صورت حضور شما در چنین فضا و شرایطی، بنابر توصیه من، احتمالا بتوانی بازار درستی را انتخاب کنی.

 

 

شما نیازمند یک معیار هستید:

اسم این معیار، انتخاب بازار است که تاثیر پذیر از پارامتر های متفاوتی مثل: تمایل هایی شخصی شما، شرایطی که در آن زندگی می کنید، محیطی که در آن قصد راه اندازی استارت آپ را دارید، ابزار هایی که در دست دارید ( تخصص، افراد، دانش، آگاهی از صنعت، سرمایه و..) و مدل کسب و کاری که انتظار خلق آن را دارید، خصوصیات اخلاقی شما و.. است.
 

 

این معیار در فضاهای زیر کاربردی است:

·         اگر قصد ایجاد یک مدل کسب و کار نوآورانه دارید.
·         اگر قصد خلق ارزش با محصول/خدمت High- Tech دارید.
·         اگر قصد خلق کسب و کار با قابلیت اسکیل شدن یا همان رشد نمایی را دارید.
 

 

یکی از پارامترهای مهم این معیار “ویژگی خود بازار” است که توصیه من تنها در مورد همین یک مورد است.

ویژگی خود بازار به این معنا که: شما باید بدانید بازار x  باید دارای کدام ویژگی باشد که پتانسیل تحقق چشم انداز شما را داشته باشد.
 

 

تا زمانی که تعریف درستی از بازار وجود نداشته باشد، تشخیص ویژگی بازار گنگ و مبهم است:

بنابراین برای کشف این ویژگی باید یک تعریف شفاف و کاربردی از بازار داشته باشیم. از آنجایی که موضوع بحث ما در فضای بازار محصولات مبتنی بر تکنولوژی است، به عقیده من ارجاع به صاحب نظران با مهارت و تجربه عملی مرتبط با این فضا بهترین گزینه است. بنابراین:
 

 

مطابق توضیحات جف موری در کتاب عبور از شکاف که با جزییات به تفسیر چرخه عمر پذیرش محصولات با فناوری بالا TECHNOLOGY ADOPTION LIFE CYCLE)) پرداخته، تعریف بازار به صورت زیر است:

• a set of actual or potential customers (گروهی از مشتریان واقعی و بلقوه)
• for a given set of products or services (برای محصول و خدمتی که ارائه شده)
• who have a common set of needs or wants, and (کسانی که نیازها و خواسته های مشابهی دارند)
• who reference each other when making a buying decision. (و کسانی که در زمان تصمیم خرید به یکدیگر توصیه/ارجاع می کنند)

 

نکته مهم ویژگی بازار، که معیار انتخاب بازار بود،  دقیقا در آخرین قسمت آن است:

“بازاری که افراد در زمان تصمیم گیری خرید، به یکدیگر توصیه (ارجاع) می کنند”

 

 

بنابراین به عقیده من، در صورتی که چشم انداز و هدف شما فضایی است که آن را بیان کردم، به دنبال این ویژگی از بازار باشید که این امکان وجود دارد که افراد در آن کالا یا خدمت شما را به یکدگیر توصیه و ارجاع می کنند.

 
نکته مهم: در صورتی که کالا یا خدمت تولیدی شما به فردی فروخته شود و عین همان کالا و خدمت به فردی دیگر فروخته شود اما این دو نفر هیچ راه ارتباطی برای توصیه و ارجاع کالا/ خدمت شما به یکدیگر نداشته باشند، شما با دو بازار متفاوت رو به رو هستید تنها به دلیل اهمیت توصیه و ارجاع! بنابراین بازاری که شما انتخاب کرده اید، ویژگی که مطرح شد را ندارد.
 
اما چرا  توصیه و ارجاع تا این اندازه در توسعه بازار های مبتنی بر تکنولوژی اهمیت دارد؟
اگر تمایل دارید علت رو بدونید ( که باگ بسیاری از تیم های استارت آپی همینجاست) نظر خودتون رو کامنت کنید.